Interesuje Was taka tematyka? W takim razie bardzo dobrze składa się, że trafiliście na nasz dzisiejszy artykuł. Dowiecie się bowiem, czym charakteryzują się silniki jednofazowe tego typu. Jak są zbudowane? Jaka jest ich zasada działania? Jakie są najważniejsze parametry? Zapraszamy do lektury.

Na początek warto zaznaczyć, że silniki jednofazowe klatkowe są zasilane napięciem przemiennym. Jaka jest ich budowa? Trzeba podkreślić, że wirnik przypomina kształt walca. Jest zbudowany z pakietu blach ferromagnetycznych, które posiadają specjalne żłobki. Są one wypełnione zazwyczaj aluminiowymi albo miedzianymi prętami. Co więcej, są one przyłączone też z pierścieniami czołowymi. Konstrukcja wygląda koniec końców niczym klatka o kształcie walca. Należy podkreślić, że obwód elektryczny wirnika jest w tym przypadku zawsze zwarty. W związku z tym nie ma możliwości dołączenia dodatkowych elementów, jak choćby ma to miejsce w przypadku silnika pierścieniowego. Zaletą tego typu elementów jest fakt, że konstrukcja silnika klatkowego jest prosta i łatwa do wykonania. Poza tym nie wymaga dużych nakładów, jeśli chodzi o eksploatację.

Jaka jest zasada działania? Wytworzone wirujące pole magnetyczne obraca się wokół wirnika, który pozostaje nieruchomy. Pole magnetyczne przecina pręty klatki wirnika. Powoduje to indukowanie się w nich napięcia. To przyczynia się do tego, że zaczyna płynąć prąd. Warto zwrócić uwagę jeszcze na jeden aspekt. Mianowicie silniki elektryczne tego typu często pracują razem z uzwojeniem pomocniczym z kondensatorem. Chodzi o silniki jednofazowe, które mają zerowy moment startowy.

Jak kupić odpowiednie elementy tego typu? Prosta konstrukcja i relatywnie niewielkie ceny – w porównaniu do innych urządzeń elektrycznych z tej kategorii – powodują, że coraz więcej osób decyduje się na ich nabycie. Bardzo ważne jest to, aby zwracać uwagę na kluczowe parametry. Jest to między innymi typ zasilania, ilość obrotów w ciągu jednej minuty, moc (która jest wyrażona w kilowatach). Zazwyczaj silniki jednofazowe mają moc, która nie przekracza 2 kW. Inne istotne aspekty to wielkość mechaniczna, obecność obcego chłodzenia, oś silnika (wyrażana w mm) czy obecność hamulca.