Jak wygląda przenoszenie napędu w maszynach elektrycznych?
Napędzanie dowolnej maszyny elektrycznej nie jest tak proste, jak mogłoby się nam wydawać z zewnątrz. Nawet zwyczajna wiertarka posiada w swoim wnętrzu różne elementy, które modyfikują i zmieniają charakterystykę pracy silnika tak, byśmy mogli na wiertle otrzymać wystarczającą siłę i prędkość, która pozwoli sprawnie wykonywać różne otwory.
Sprawdzamy jak profilowane jest wyjście mocy z silnika, by dany sprzęt dobrze radził sobie z wykonywaniem swojego zadania.
Zastosowanie sprzęgieł
W urządzeniach lepszych producentów silnik nie jest bezpośrednio podłączony do napędzanego elementu, na przykład głowicy mocującej na wiertła, jeśli pozostaniemy przy omawianej wcześniej wiertarce. Po drodze mamy przekładnię, ale zamontowane jest także sprzęgło. W tym wypadku jest to wersja przeciążeniowa, która rozłącza się w momencie zbyt dużego obciążenia. Dzięki temu, jeśli wiertło zablokuje się nam w wierconej powierzchni, urządzenie nie zostanie wyrwane z naszych rąk. W większych maszynach dość powszechnie stosuje się sprzęgła kłowe, które mogą spełniać jeszcze kilka innych funkcji, poza ograniczaniem udarów momentu obrotowego i eliminowaniem przeciążeń.
Działanie przekładni
Większe maszyny, takie jak choćby obrabiarki CNC, posiadają często silnik zainstalowany obok samego urządzenia. Moc transportowana jest poprzez pas, który pracuje na parze kół. Zadaniem tego rozwiązania nie jest jednak tylko i wyłącznie przenoszenie mocy, ale także zmiana parametrów pracy silnika. Obrabiarka najczęściej wymaga niskich obrotów, ale dużej siły. Wystarczy więc odpowiednio dobrać średnicę kół, aby uzyskać prostą przekładnię. Elementy spinane są przez pasy klinowe, które dzięki specyficznej budowie kół osiągają swoisty efekt samodzielnego napinania się. Nie trzeba więc mocno naciągać pasa, by przenosił on moc pewnie i dobrze.
Laik, który nie zna budowy wnętrza maszyn elektrycznych, najczęściej myśli że wał napędowy silnika jest bezpośrednio połączony z elementem wyjściowym. Tymczasem, jak ustaliliśmy, rzadko kiedy tak jest. Po drodze mogą znajdować się jeszcze sprzęgła, przekładnie, paski i tak dalej. Warto też pamiętać o tym podczas awarii sprzętu, często bowiem sprowadza się ona do wypracowania lub zerwania pasa transmisyjnego, który wystarczy wymienić na nowy.
Dodaj komentarz